Emil Appelquist bilförsäljare

Emil Appelquist blev en känd bilförsäljare i Visby under första hälften av 1900-talet. Han kom att kallas Bil-Emil.

Emil Appelquist föddes 1895-01-04 på gården Ammunde i Burs. Han flyttade med sin far, mor och äldre bror till gården Rangsarve 1:16 i Alva, 1913-07-30. År 1918-09-28 gifte Emil sig med Elida Andersson från Silte. Han var då 23 år gammal och Elida var 32 år. Efter vigseln flyttade Emil till Silte 1918-01-22, förmodligen hem till Elidas föräldrarhem.

Emil startade en cykelaffär i Silte och byggde egna cyklar som han också sålde. Han registrerade ett eget ett cykelmärke med beteckningen EA. År 1921-11-14 flyttade hela familjen till Visby. Verksamheten med cyklar utökades med bilförsäljning, som så småningom helt tog över. Emil köpte 1924 fastigheten Adelsgatan 21 och etablerade där sin bilaffär. Han drev också en filial på Storgatan i Hemse. Många gotlänningar har under åren 1924 till 1945 köpt en Chevrolet eller Buick av Bil-Emil och verksamheten gick bra.

.

Emil Appelquist registrerade ett eget cykelmärke EA.

Auktoriserad Chevrolet återförsäljare Firma Emil Appelquist.
Bil-Emil sålde bl.a. Buick med nyheten vridningsfria konstantsynkroniserade fjädringen.

Emil köpte 1924 fastigheten Adelsgatan 21 och etablerade där sin bilaffär. Han drev också en filial på Storgatan i Hemse.

Oldsmobile av årsmodell 1904. Bilen kom till Gotland 1906 för att transportera personer och post, i väntan på en buss, mellan järnvägens ändstation Tingstäde och det nyuppförda KA3 i Fårösund. Bilen köptes 1928 av Bil-Emil.

Bil Emil köpte en veteranbil 1928, en Oldsmobile Curved Dash årsmodell 1904. Bilen kom till Gotland 1906 för att användas för resor mellan Tingstäde och Fårösund. Fårösund hade expanderat som ort när militären etablerades där och svårigheter uppstod för personer och varor, som kom med tåg till ändstationen Tingstäde, att komma vidare till Fårösund. Ett bussbolag startades för att lösa problemet, Automobilaktiebolaget Gotland. Leveransen av bussen försenades och generalagenten på fastlandet blev tvungen att skicka över en bil som kunde användas som ersättare för bussen, vilket var den omnämnda Oldsmobilen. Den användes fram till 1910 som reserv efter det att bussen levererats.  Därefter såldes bussen på auktion och kom senare att användas som taxibil i Visby innan Bil Emil köpte den 1928. Han hade den som reklam i sin affär. Bilen finns fortfarande kvar inom familjen och har gått i arv. Sonsonen Christer Appelquist vårdade den omsorgsfullt under många så länge som han levde.

Snäckgärdsbadens buss, nyregistrerad 2018.
Snäckgärdsbadens buss var ombyggd till en sommarstuga.
Bussen levererades av Emil Appelquist bilfirma.

År 1933 kunde man resa med aeroplanet Södermanland från Lindarängens flyghamn vid Värtan till Tingstäde träsk på Gotland, om man var stadd vid kassan eller möjligen reste i tjänsten. Resan tog en dryg timme. Vid Tingstäde träsk stod autobussen Snäckgärdsbaden och väntade för vidare färd till hotellet Snäckgärdsbaden norr om Visby. Bussen trafikerade även sträckan Visby – Snäckgärdsbaden. Bussen byggdes i Sverige 1931 på ett Chevrolet lastbilschassi med boggie. Motorn var en sexcylindrig bensinsmotor som monterats stumt på ramen och utvecklade 52 hästkrafter. Den kunde komma upp i 52 km/h.  Bussen var levererad av Emil Appelquist bilfirma. Den togs ur drift någon gång under 1950-talet. Snäckgärdsbadens buss kom därefter att skrotas och byggdes om till sommarstuga. Gotlands Veteranbilklubb fick tips om bussen och köpte den 2002. Efter omfattande renoveringsarbeten blev den lika fin som när den var ny. Bussen kunde åter registreras med registreringsnummer I 1519.

Snäckgärdsbadens buss med 52 hästkrafter under motorhuven.
Ombonat för passagerarna.

Emils verksamhet gav bra vinst och omkring 1935 köpte, numera direktör Emil Appelquist, den magasinsbyggnad som låg i korsningen Söderväg-Kvarngatan och där uppförde han en modern bilhall med verkstad, bensinmack under tak och försäljningslokaler. I fastigheten hade han också en stor representationslägenhet.

Emil Appelquist bilanläggning Söderväg 2.

Andra världskriget bröt ut 1939 och Gotland Tygstation behövde utöka sina verkstadslokaler i Visby. De kom överens med Emil Appelquist om att hyra hans lokaler vid Söderväg 2 från den 1 juli 1943 för 22 kronor per kvm, vilket årligen uppgick till 30 500 kr. Gotland Tygstation inköpte också vissa i lokalerna befintliga maskiner för sammanlagt 100 000 kronor. Statens revisorer påpekar senare att hyran är oskälig hög och borde vara 10 á 11 kronor per kvm. Troligen utgår hyrestiden 1945 då världskriget är över. Fastigheten såldes därefter av Emil till Wennerdahls Bil som var ombud för försäljning av bl.a. Saab bilar. Byggnaden har senare byggts om till bostäder med lokaler i gatuplanet och bensinmacken är borta. Bostadshuset ägs av Riksbyggen Bostadsrättsförening Visbyhus 2.

Wennerdahl övertog byggnaden Söderväg 2 efter Emil Appelquist bilaffär.

Emil Appelquist flyttade omkring 1945 till Stockholm. På somrarna kom han till Gotland och bodde i sitt sommarhus vid Tofta Norra med en stor trädgård som han ägnade mycket omsorg om. Bil Emil dog 1963-12-10, nära 69 år gammal.