Skolporten
(T39). Skolporten ligger alldeles intill Kvarntornet. Murens övre del intill Kvarntornet rasade den 17 januari 1849. Först 40 år senare, 1888 röjde man bort även den nedre delen och det gjordes där en ny förbindelse in till Visby genom muren, bred tillräcklig för biltrafik. När Solbergaskolan uppfördes en bit utanför muren 1891 blev det aktuellt att underlätta för gående att tas sig mellan innerstaden och skolan och en mindre port togs upp i muren år 1894, en gångport i rundbågestil. Öppningen för biltrafik har senare vidgats flera gånger. Öppningen och gångporten kallas tillsammans Skolporten sedan 1894.
Muren alldeles intill Kvarntornet rasade alltså den17 januari 1849 på en sträcka av 25 meter. Endast murens nedre del med arkadbågarna stod kvar. Det verkar inte troligt att raset berodde på att ett lutande sadeltorn dragit med sig muren i ett ras. Ett sadeltorn placerat så nära ett marktorn tycks mindre troligt. En svaghet i murens konstruktion är att yttermur och murbåge uppfördes utan förband mellan de två delarna och därför uppstår det ibland sprickor däremellan. Denna svaghet kan man se på ett antal ställen längs murens insida.
På akvarellen som P.A. Säve utförde direkt efter raset under samma år ser man att den djupa vallgraven utanför muren fortfarande finns kvar 1849. Rasmassorna togs bort först 1888, nästan 40 efter raset. Det var diskussionerna om att bygga en skola strax utanför muren som tvingade fram åtgärder för att man skulle få en förbindelse till skolan inifrån staden. Vallgraven vid raset fylldes igen, resterna av den rasade muren röjdes undan och en ny gata anlades, Skolportsgatan, genom muren och fram till den blivande skolan. Öppningen genom muren har sedan vidgats flera gånger. Skolan, som fick namnet Solbergaskolan, stod färdig 1893 och året därpå 1894 hade en gångport öppnats i muren bredvid raset. Detta för att göra det säkrare för gående att tas sig till och från skolan.